Skiathos, meditatie si relaxare

Vacante

Reteta Skiathos, meditatie si relaxare

N-ai de ales, aici nu poti decat sa te relaxezi invaluit de mirosul de pini, salvie, rozmarin, fenicul si apa sarata.

Dupa 2 saptamani petrecute pe aceasta insula - n-am parasit-o nici macar pentru un fishing trip sau pentru a vizita insula Skopelos - ne-am intors acasa mai relaxati ca niciodata. Insula e mica, o poti strabate in lungime cu masina in aprox. 35 minute. Are un singur oras (Skiathos), in rest sunt doar grupuri de pensiuni, hoteluri si taverne pentru turisti, rasfirate mai ales de-a lungul tarmului sudic, si cateva in interior.

Cu toate astea nu ne-am plictisit. Pentru ca sunt lucruri interesante de vazut si facut acolo, dar sunt acele lucruri pe care le faci intr-un ritm lent ca si cum ziele s-ar fi lungit brusc. Iar creierul nostru s-a golit in mod miraculos.

Unde am stat in Skiathos

Ne-am ales cazarea strategic, chiar la marginea vestica a orasului Skiatos. E suficient de aproape (5 minute pe jos) de plaja Megali Ammos dar si suficient de aproape de oras incat sa mergem la cina pe jos (15 minute). Locatia e idilica, pe un deal, cu priveliste directa la mare. Villa Attena are doar 4 cladiri a cate doua studiouri fiecare. Au fost atat de bine gandite, incat intimitatea era maxima... nu mi-am vazut vecinii (si nici nu i-am auzit) decat la punctul de wi-fi. O, da... nu am avut wi-fi si nici televizor in camera, ceea ce a facut meditatia cea mai buna optiune de petrecere a timpului liber. Voi meditati? Mie nu mi-a iesit pana acum. Pana cand, in prima zi la 7 dimineata, m-am asezat pe terasa studioului nostru si m-am uitat catre mare. Si am ramas asa minute in sir, cu mintea golita de toate, impresionata doar de frumusetea din fata ochilor. Iar asta se repeta zilnic, de cateva ori pe zi. Gradina vilei e foarte frumoasa, bogata si bine intretinuta.

In zona noastra, cativa zeci de metri mai jos, am mai vazut cateva locuri faine de cazare: Aegean Suites Hotel si Villa Yannis. Singurul mic incovenient ar putea fi faptul ca aceste locuri sunt pe un deal, destul de abrupt (5 minute urcare). Am fost singurii din Villa Atena care urcau si coborau pe jos, restul foloseau masina. Noi am preferat sa ne punem picioarele la lucru. Oricum ne-am pastrat si programul de alergare, fiindca la ora 7 seara plaja Megali Ammos era goala si ne invita sa alergam desculti.

Plaja Megali Ammos nu este cea mai frumoasa de pe insula - ajung si la asta in curand - dar era draguta, curata, mediu-aglomerata, linistita si a fost comod sa o avem aproape cand nu aveam chef decat de o baie si ceva de mancare.

Si asa am ajuns la subiectul meu preferat: mancarea. In general nu m-a impresionat mancarea de pe insula. Per general a fost ok, dar parca pe Lefkada totul era mai gustos. Mai ales fructele si legumele proaspete (cele servite in taverna si cele cumparate de la tarabe) mi s-au parut fara gust, cam ca cele de supermarket. Asadar am dus dorul "prospaturilor". Insa legumele la gratar (dovlecei, vinete, ardei), pestele pe gratar, crema picanta de feta, sfecla rosie, specialitatile locale de miel si vita, gyros-ul si souvlaki au fost intotdeauna bine preparate si proaspete.

Pont: portocalele (cele mici si urate) erau singurele fructe locale din aprozare; sunt extraordinare pentru stors; asa am avut suc de portocale proaspat la micul dejun

Unde am mancat pe Skiathos:

Thessaloniki - pe plaja Megali Ammos -> servire excelenta, doamna de acolo era mereu zambitoare si vorbeste perfect engleza. A fost locul unde am mancat cel mai des si nu pentru ca era aproape de noi, dar pestele la gratar era intotdeauna proaspat si intotdeauna pregatit perfect. Salata lor cu ton proaspat (atentie, au si cu ton din conserva) a fost de departe cel mai bun lucru pe care l-am mancat in acest concediu. Legumele la gratar delicioase. Deci recomand locul pentru orice e pregatit pe gratar sau pentru mancarurile traditionale (kleftiko, giouvetsi etc).

Mylos - pe faleza din Skiathos -> e chiar ultima pe dreapta, in capatul falezei. O recomand pentru placerea de a manca mancaruri grecesti traditionale chiar pe malul marii. Incearca kleftiko, stifado de vita, painea cu usturoi si feta (un fel de calzone facut de ei). Delicios. Chelnerii sunt putin hiperventilati, dar cred ca din cauza ca bucataria este peste drum si trebuie sa alerge tot timpul dintr-o parte in alta.

Cucina di Maria - orasul Skiathos -> pizza si pasta; il recomand mai ales pentru cei mai conservatori sau cei cu copii. Nu am incercat pizza, dar pastele erau bune, cu sosuri bine pregatite, echilibrate. Vinul alb la carafa a fost cel mai bun, fiindca in rest vinul grecesc la carafa nu ne-a placut si am preferat berea. Sufleul de ciocolata cu inghetata a fost perfect. Locul e destul de romantic, sub un copac-umbrela. Am apreciat aici mai mult atmosfera si servirea.

Meating Point - orasul Skiatos -> placut pentru un tete-a-tete, pierdut pe stradutele inguste ale orasului; dakos si tabbouleh (ceva proaspat!)

Ergon - orasul Skiatos, chiar pe strada principala Papadiamantis -> chic, decor fain; are si un deli shop de unde puteti cumpara "suveniruri" comestibile (ulei masline, branzeturi, scortisoara, dafin, carti de bucate, miere). Mancaruri intersante, dar va recomand doar cele traditionale si meze-urile. Restul mi s-au parut putin incarcate pentru vara. Iar micul dejun e prea greoi si dulciurile atat de dulci ca te ustura gatul. Organizeaza cursuri de gatit.

Wok&Roll - orasul Skiatos -> mancare rapida la wok. Rapid, decent si ieftin; prepara pe loc inghetata de lapte si fructe. Recomandare pentru cei curajosi: taietei cu sos chili&garlic. A fost atat de iute ca m-au usturat urechile si tipa care le-a pregati a zis ca are doar un chili!!!

Skilithri - imediat dupa plaja Vassilias (intre statiile de autobuz 12 si 13); locatie fantastica; peste variat si proaspat. Dar... servire foarte slaba. Recomand doar pestele la gratar. Nu recomand platoul de peste, nu-si merita banii. Nici caracatita, e gumata. Preferabil sa mergeti la pranz. Pentru cina aveti nevoie de rezervare si puteti opta pentru o masa direct pe nisip (romantic, daca va lasa viespile in pace!).

Grill House Koziakas - orasul Skiathos -> orice carne iti doresti (miel, vita, pui, carnati) pe spit. Carnea e foarte bine gatita. Mi-a placut mielul. Fara atmosfera, doar carne :p
Undeva aproape de acest loc este o patiserie, pe colt. Mi s-a parut cea mai buna din oras, desi e mai mica. Cele de pe strada principala au dulciuri cu creme mult prea "artificiale".

Marmita - orasul Skiathos -> un restaurant cu arome mai deosebite; singurul in care am vazut ca folosesc fenicul salbatic in retete (desi creste peste tot pe insula); atmosfera placuta

Platanos - undeva in centrul insulei -> vedere superba spre mare si orasul Skiathos; Recomandat pentru bere, cafea si multe poze panoramice

Si am fost prinsa! Stiti cand va spuneam ca am mai multa branzeturi decat pantofi? Ei, la un restaurant, dupa ce am comandat mi-a spus chelnerul fara drept de apel "too mutz tzeese" (adica "too much cheese" cu accent grecesc). Si apoi mi-a schimbat unul din preparate cu ceva recomandat de el. Si a nimerit-o. Mi-a adus sfecla rosie, ceea ce eu n-as fi comandat niciodata vara, pe malul marii. Dar a mers bine cu feta!

A, sa nu care cumva sa cereti sos de usturoi langa peste, ca v-o luati. Radu a avut pofta de usturoi la peste si au inceput aia sa tipe: fara usturoi pe peste, ii acopera gustul. Dupa care ne-au spus usor dezgustati: usturoiul e doar pentru englezii care mananca cartofi prajiti! Puristii astia, daca ar sti cum se manca peste in Romania... inecat in mujdei.

Plaje Skiathos

La inceput am vizitat toate plajele (sunt cu nisip fin) ca sa vedem care ni se potrivesc si iata castigatoarele:

Elias - preferata noastra; accesibila cu masina pe un drum neasfaltat; salbatica, neaglomerata; apa e mica (pana pe la brau) cam 50 m in larg; nisip fin arginiu; poate fi calma ca un lac, dar cand bate vantul are niste valuri splendide; ideala si pentru copii fiindca apa e asa mica; are doar un singur snack bar (functioneaza pe generator, electricitatea n-a ajuns acolo) care pe la ora 15 se aglomereaza, asa ca noi mancam intotdeauna inainte. De vis!

Koukunaries - vestita pentru frumusetea ei; are avantajul unei paduri de pini in spate, deci poti sa ai parte de umbra naturala. Lebede negre; apa curata; mai multe snack baruri; dezavantaj: e destul de populara, usor accesibila (cu autobuzul local) deci e mai aglomerata

Vromolimnos - cea mai dinamica plaja; singura cu muzica si cred ca de aceea e preferata tinerilor; ne placea sa bem aici cafeaua, pe la ora 17 cand era ora de fitness in apa; plina de viata si aglomerata, dar cateodata ai nevoie si de asa ceva

Orasul Skiathos

Dragut, romantic, cu stradute inguste, cladiri inghesuite, uneori pareau supraetajate; plin de viata seara; ca sa mananci, mai bine te pierzi pe stradute decat sa manaci pe faleza sau pe strada principala; multe buticuri dar numai vreo doua au fost pe gustul meu asa ca n-am avut pe ce strica banii :) au un cinema in aer liber unde ruleaza tot timpul filmul Mamma Mia (care a fost filmat pe Skiatos si Skopelos; chitaiam doar la gandul ca sunt sanse ca Pierce Brosnan sa fi calcat pe unde calcam si eu - stiu... nu va mai deranjati sa comentati  :p ); destul de multe baruri si cluburi si am auzit ca viata de noapte e animata, dar noi n-am prins acele ore de dezmat.

De vizitat in Skiathos

Ruinele orasului Kastro sunt pe o stanca; zona e accesibila si direct de pe continent (a fost o placere plimbarea pana acolo) sau puteti lua o excursie cu barca care va duce direct acolo.

Dupa 1 saptamana eram deja asa relaxati ca nici plimbari cu barca la delfini sau la vanatoare subacvatica de peste (se numeste vanatoare daca e cu pusca si nu cu undita?) nu ne-a mai trebuit. Doar "strolling", de pe o plaja pe alta.

Informatii utile

• Exista o linie de autobuz din Skiathos pe malul de sud care duce la aproape toate plajele; circula la 15 minute;
  • Preturile sunt doar usor mai mari decat pe Lefkada; un pranz intre 10 si 20 euro de persoana (cu bere si apa)
  • Cafeaua e foarte buna cam peste tot; cappuccino fredo este si arata minunat; costa cam 2.5 euro
  • Berea costa in jur de 2.5 euro, dar pe plajele mai izolate poate ajunge si la 3.5 euro.
  • O portie de slouvaki (3 bucati) costa 4.5 euro cu cartofi prajiti si tzatziki inclus
  • Un gyros de porc cu de toate, la farfurie, vine cam la 8 euro
  • Motorina pe insula este 1.4 euro / l, fata de 1.14 pe continent
  • Traseul ales: Cluj-Napoca, Sibiu, Giurgiu, Ruse, Pleven, Sofia, Sandanski, Kulata, Serres, Thessaloniki, Volos, Skiathos
  • Bacul din Volos pana pe insula Skiathos (pentru 2 persoane si o masina mica) costa 200 euro (dus-intors).

Sardine la gratar

Dorada la gratar

Salata de ton

Iaurt cu fructe, nuci si miere

Carnuri pe spit

Platou asortat de carnuri pe spit

Pesti neidentificati la gratar

Legume la gratar

Stifado de vita

Kleftiko

Paine umpluta cu usturoi si feta

Platou asortat cu peste si fructe de mare

Pranzul pe malul marii

Se pregatesc mesele pentru cina

Drumul catre plaja de vis