Imi place pul biber!

30 Iulie 2014

vezi toate evenimentele »

Sa-mi incep povestirile din Turcia...

... cu o informatie practica. Fiindca am mers pana in zona Bodrum cu masina, poate intereseaza pe cineva care traseu ni s-a parut mai usor: Ruse - Razgrad - Targovishte - Yambol - Lesovo - Edirne - Istanbul (am dormit aici peste noapte, la Bica Suites) - am trecut cu catamaranul in Bandirma - Susurluk (pauza de masa la outlet; mancare buna, ayran foarte bun) - Balikesir - Akhisar - Izmir - Germecik - Soke - Milas - Bodrum. Se fac cam 3h - 3.5h prin Bulgaria, apoi 3h prin Turcia pana la Istanbul. Trecerea cu catamaranul dureaza 2h, si apoi inca 5h pana la Bodrum.

Prin Turcia drumurile sunt expres, cu 4 benzi, aproape ca o autostrada. Cu toate astea drumul mi s-a parut lent si nu l-as mai face inca o data cu masina. Cand am ajuns in Torba, unde era complexul nostru, am crezut ca am ajuns la capatul lumii. A fost primul nostru all-inclusive si desi nu am avut ce sa le reprosez (si nici cu ce sa-l compar), sistemul nu mi se potriveste deloc (asa cum am banuit dealtfel).

Sa va spun totusi partile bune de la Voyage Torba. Curatenie extrema (am vazut mai multi angajati decat turisti prin complex; toata ziua lustruiau cate ceva; noaptea la 4 spalau aleile!!!!). Obsesia asta pentru curatenie am sesizat-o de fapt cam peste tot in Turcia, non-stop se spalau pe maini cu lamaie, suc de lamaie sau cei mai moderni cu servetele antibacteriene. Mancare la all-inclusive a fost destul de variata, proaspata si buna, desi m-am simtit tot timpul ca la cantina. Aveau intr-adevar 6 restaurante a la carte, dar degeaba, era aproape aceeasi mancare ca in restaurantul principal. Am fost abonata la patiseria lor, dulciurile erau extrem de bune. Bauturile la discretie, dar m-am axat pe apa, cafea turceasca si bere. Cocktailurile nu erau bune, ceaiul lor turceasc nu mi-a placut, iar vinul (local) nu era exceptional. Plaja cu steag albastru, curata luna, apa curata, liniste si pace, fara muzica la maxim (doar 1 ora pe zi era cand era ora de zumba). Personalul foarte dragut si eficient, exceptand cei de la barurile de pe plaja cu care nu m-am putut intelege. Camerele nu foarte mari, dar moderne, curate (laitmotivul concediului meu!), aer conditionat setabil din camera, terasa mica dar draguta. Totul era la indemana, nu te puteai intoarce prin complex fara sa ti se dea ceva de rontait, mancat sau baut. Si totusi... Parca eram la sanatoriu. Lui Radu nu i-a placut comparatia mea cu sanatoriul, asa ca am schimbat-o in "Soul Asylum" vesel

Chiar am avut o mica anxietate la prima iesire din complex, m-am intrebat daca ne lasa, daca nu cumva suntem sechestrati acolo pe tot timpul sejurului. Glumesc desigur... scuzati-mi umorul un pic intunecat. Si am iesit! Si ne-am plimbat prin zona. Mi-a placut mult zona Turkbuku si Yalikavak. Orasele albe mici, idilice cu plaje frumoase si multe restaurante. Nu ne-am bucurat de ele, fiindca au avut grija cei de la all-inclusive sa nu ne mai dorim sa vedem mancare 1 luna. Am ajuns totusi la piata saptamanala de la Turgutreis, o piata cu legume-fructe si condimente. In sfarsit m-am simtit in largul meu. De acolo am cumparat bulgur, orez, condimente, pasta de ardei (Biber salēası, singurele doua cuvinte in turca pe care am invatat sa le pronunt corect; Tatli este pasta de ardei dulce si Aci este cea de ardei iute) si pasta de rosii. Am mancat cate o gozleme cu cartofi facuta pe loc si ne-am prefacut pentru cateva ore ca suntem localnici.

Bodrum era foarte aproape de Torba, asa ca in ultimele zile mergeam zilnic, cand nu mai puteam de atata relaxare in complex. Bodrum e frumos, cu o plaja foarte inghesuita, dar ciudat, atat de placuta, o ciudata senzatie de intimitate cu vecinii de sezlong necunoscuti... Aici am mancat prima data Dondurma, inghetata turceasca facuta cu o faina speciala salep, astfel incat nu se topeste atat de repede ca si inghetata clasica. Si este si un pic elastica. Mmmmm.... In plus, cand o cumparati, aveti parte si de un mic show.

Tot aici am avut partea de prima noastra baie turceasca (hamam). Asta categoric o trec la experiente pozitive. Am iesit curata (cum altfel?) si relaxata ca un bebelus. Numai bine, ca urma vizita la Istanbul, orasul care m-a facut sa ma simt ca intr-un montagne-russe.

In Istanbul am ales sa stam in Beyoglu pentru viata de noapte si atmosfera boema. Am stat la Armada Pera, un hotel romantic, de fapt cel mai primitor hotel la care am stat pana acum. Era chiar in spatele cunoscutei si supra aglomeratei strazi Istiklal, la capatul careia este piata Taxim. M-am intrebat, dar fara raspuns, ce fac oamenii aia acolo, de unde vin si unde merg? Pentru ca strada era de dimineata pana noaptea plina ochi cu oameni care mergeau in sus si in jos. Nici macar in zona turistica nu am vazut asa aglomeratie! Halucinant. Hoarde de oameni de toate felurile (de la artisti boemi, la lume foarte bine imbracata, la cersetori si prostituate) se integrau atat de usor in acel decor la fel de plin de contraste ca ei (cladiri luxoase langa ruine, restaurante dragute langa cafe-baruri incropite, magazine de lux langa magazine cu kitschuri). Cat am stat in acest cartier am trecut prin toata gama de emotii posibile, la intervale si de cate 5 minute, cum nu am mai trait in niciun oras pe care l-am vizitat pana acum. De la extaz, la mila, de la evlaviesi la senzatia de eliberare si abandon a tuturor regulilor lumii moderne pana dezgust... cum am mai zis, ca intr-un montagne-russe emotional.

Pe strada Istiklal, la Mado am mancat cea mai buna baclava cu fistic si un glob de dondurma. Divina combinatie! De la Koska am luat kg de rahat pentru prieteni. Cel mai bun: simplu cu dublu-fistic si cel de rodie cu fistic.

Din bazarul egiptean am venit incarcata de condimente. Toate felurile de pul biber (fulgi de ardeiu iute), isot (fulgi de ardei iute fermentat), sofran iranian (cel mai bun, nu luati din cel turcesc), boboci uscati de trandafiri, rodie sau iasomie pentru infuzii, fructe si alune uscate, seminte de pin. Toate se pot gust inainte  si se ambaleaza in vid, deci sunt usor de transportat. Condimente si rahat va recomand sa cumparati de la standul nr. 31 si 40, iar branzeturi, masline, pastrama si alte delicatese de la standul numarul 33. Aici preturile sunt fixe, nu se pot negocia.

Istanbulul mi s-a parut destul de scump per total. Poate chiar mai scump decat Parisul... Avand in vedere ca un pahar de vin bun venea la 8 Eur. Iar la un restaurant cu adevarat bun, pentru gurmanzii ca mine, pretul urca muuuult. Fiindca veni vorba de restaurante bune, va recomand cel mai bun meyhane la care am mancat, era aproape de hotelul nostru: Meze by Lemon Tree (program doar dupa ora 19, necesita rezervare), desertul a fost pe cate de simplu, pe atat de fabulos. Iar mezele (aperitive) lor au fost cele mai rafinate pe care le-am incercat. O sa incerc sa reproduc cateve acasa pentru voi, desi pentru cea mai buna, salata de alge cu naut verde si ardei iute nu gasesc ingredientele necesare trist Totusi, restul sunt accesibile.

Sa nu ma intelegeti gresit, sunt multe restaurante, multe si de tipul impinge-tava, ieftine si cu mancare buna. Am mancat manti sau lahmacun/pide la 2 Eur portia. De asemenea midiile umplute cu orez se gasesc la fiecare colt de strada si costa 1 TL (cam 0.3 Eur) bucata. Am mancat sis-kebab si o salata foarte bine dreasa la Kenan Usta Ocakbasi la un pret normal. Insa cele cu-fata-de-masa-alba (cum le numesc eu pe cele elegante) au preturi destul de piperate fata de restul oraselor europene pe care le-am vizitat.

Am asteptata cu sufletul la gura sa gust celebrul adana kebab si stupoare, l-am urat de la prima imbucatura. Seul ala de oaie e prea mult pentru mine, pur si simplu nu l-am putu inghiti. Asta a fost una din experientele culinare negative din Istanbul. Altul a fost ceaiul lor negru cu care nu m-am putut obisnui si modul in care fierb legumele pana la dezintegrare. Ca sa vedeti ca nu mananc chiar tot ceea mi se pune in fata, am si eu limitele mele. Am adorat insa iskender kebab, orezul lor preparat impecabil, una din pastele de ardei cu nuca.

O alta experienta pe care vreau neaparat sa o mentionez, fiindca eu nu aflasem asta inainte si ne-a cam stresat la inceput, este modul de parcare in Turcia. Parcarile sunt mici, inghesuite intre cladiri si trebuie neaparat sa-ti lasi cheile acolo pe timpul strationarii. Dupa cateva zile ne-am obisnuit ca masina noastra e in mainile unor necunoscuti (asigurarile nu te despagubesc daca dai cheile de buna voie) si am realizat ca e safe, dar as fi preferat sa fiu avertizata din timp.

Pentru transportul local noua ne era comod tramvaiul, iar o calatorie costa 4 TL (putin peste 1 eur). Insa cu 7 Tl poti sa iei un card care se incarca cu ce suma doriti si cu acest card calatoria este de doar 2.5 TL. Cardul poate fi folosit de mai multe persoane, nu este nominal. Asa iesiti cel mai ieftin.

Sa revin insa la motivul acestui articol. V-am adus o mica bucatica din aroma Turciei! Condimentul cel mai folosit in bucataria turceasca, nelipsit pe mesele lor, cum e la noi sarea si piperul. Este vorba de fulgii de ardei iute rosu, numit generic pul biber. Se obtin prin semi deshidratarea ardeilor iuti care sunt apoi sfaramati. Au o culoare rosie intensa (mergand pana la visiniu inchis; cu cat e culoarea mai intensa cu atat sunt mai iuti) si o iuteala medie. Sunt un pic uleiosi, au un gust de boia de calitate, dulceata rosiilor uscate si un miros usor de citrice. Cine doreste unul dintre cele 3 borcane (de 200 gr fiecare) sa-mi lase aici un mic comentariu (neaparat cu o adresa valida de email) si peste cateva zile tragem la sorti fericitii posesori ai borcanelor. Daca sunteti mai mult de 3 doritori, desigur  vesel

Pun si poze in curand, dar vorbaria asta mi-a luat cam mult timp, nici nu mi-am dat seama cate am facut in Turcia si cred ca mi-am amintit doar jumatate.

********************************************

Castigatorii borcanelor sunt: Olga, SIMBAD si Simona! Norocosilor! vesel
Extragerea o puteti vedea aici: http://www.random.org/draws/details/?draw=22243

#33)

Port in Yalikavak

1. Port in Yalikavak

2. Port in Yalikavak

Piata saptamanala de legume-fructe in Turgutreis

3. Piata saptamanala de legume-fructe in Turgutreis

12. Plaja aglomerata din Bodrum

Iulia  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 14:08

Re: Imi place pul biber!

Sa va fie de bine concediul! Nici mie nu-mi plac sistemele all-inclusive. Te limiteaza foarte mult in a explora zona,mai ales cea culinara.

Cristi  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 14:36

Pare foarte frumos in Turcia vesel .Sunt sigur ca va-ti distrat.

Anca  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 14:53

Re: Imi place pul biber!

Eu ador Turcia si mancarea turceasca! Povestea ta mi-a trezit dorul de ele!

Magda  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 19:11

Si eu as vrea, dar nu as sti sa il folosesc, daca nu ne explici :-) si apoi nu locuiesc in Romania, dar daca il trimiti pe adresa Mamei mele, sigur il recuperez vesel Numai daca ma inveti ce sa fac cu el, ma inscriu si eu in concurs :-) Oricum eu nu stiu sa gatesc daca nu ma uit pe site-ul tau, asta fara gluma... Mama nu m-a invatat, pe mine nu m-a tras inima la gatit... Acum m-am maritat si trebuie vesel Oricum, o descriere amanuntita a trairilor tale, cu informatii foarte utile de calatorie si gastronimice, ca intotdeauna o profesionista vesel

adriana   acum 5 ani - 30 Iulie 2014 20:02

Re: Imi place pul biber!

Cu ani in urma am fost si eu in Istanbul.Frumos,aglomerat,chestii bune de mancat dar scumpe rau.Sau poate nu stiam eu localurile ieftine si bune.PS.Abia astept retete noi de conserve pentru iarna!
vesel

Ana-Maria  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 22:01

Re: Imi place pul biber!

Ah! Ma simt o norocoasa! Pe langa faptul ca lucrez la o sera cu plante aromatice BIO din toate colturile lumii, mai si gasesc fel si fel de condimente de origine turceasca, orientala de fapt, la orice colt din Brussel sau marile orase ale Belgiei. Adana kebab aici cred ca se face din amestec de carnuri pentru ca nu mi s-a parut niciodata gretoasa. Despre Kofte sa nu mai vorbesc cat de bune sunt, dar mentionez, cred toate ingredientele sunt furnizate de o fima ceva, ca peste tot au acelasi gust. In orice caz, ma gandeam si eu la o vacanta all-inclusiv in Turcia pentru anul viitor, dar cred ca ma mai gandesc, desi o data in viata...Fratele meu a fost in Bulgaria si nu a avut absolut niciun comentariu negativ legat de vacanta de la vecini. Daca ajungi vreodata in Belgia Ioana, nu ezita sa ma contactezi. Iti dau ce plante vrei tu, in ghiveci, mari si frumoase, numai bune de luat acasa vesel Spor la postat retete! Te pup

Ioana  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 22:28

Magda, vin si retetele cu pul biber, stai linistita vesel

Ioana  acum 5 ani - 30 Iulie 2014 22:43

Re: Imi place pul biber!

Ana-Maria si eu mancasem adana kebab in romania si mi-a placut, de aceea eram in extaz ca voi gusta unul adevarat. dar raman la versiunea "romanizata", cu carnea de vita si miel, fara seu.

trebuie sa incerci si all-inclusive, nu se stie... sunt sigura ca multi apreciaza acest tip de vacanta. cum am zis, nu am ce sa le reprosez dpdv al serviciilor, dar mie mi s-a parut plictisitor. poate peste 40 de ani o sa-i mai dau o sansa vesel

Vali  acum 5 ani - 31 Iulie 2014 13:02

Re: Imi place pul biber!

Suna bine, poate la anul ajungem si noi, ce-as incerca toate nebuniile lor vesel

Olga  acum 5 ani - 31 Iulie 2014 13:45

Ce descriere frumoasa.
Doresc sa ma inscriu si eu in concurs. Eu n-am fost in Turcia, dar sper sa descopar aromele tarii prin intermediul retetelor.

Multumesc frumos.

Simona-Adina Hotea  acum 5 ani - 31 Iulie 2014 17:10

Re: Imi place pul biber!

De ceva vreme ma gāndesc si eu tot mai mult la Istanbul. Sunt sigura ca o lume a contrastelor, cum e cea din capitala de pe doua continente, ma va fascina. Prezentarea ta e binevenita, am citit-o cu sufletul la gura, multumesc.

Laura Aioani  acum 5 ani - 1 August 2014 18:30

Bine ai revenit Ioana! Te asteptam vesel Ana-Maria, oferta ta e valabila si pt mine?? Imi doresc foarte mult niste plante bio si mai ales condimente orientale... Si locuiesc relativ aproape de tine vesel

Mari Ana  acum 5 ani - 2 August 2014 19:12

Re: Imi place pul biber!

Normal ca vreau sa particip la tragerea la sorti. vesel Altfel cum sa sper ca voi putea face retetele cu pul biber care vor urma? vesel Si eu am fost in Bodrum, acum 6-7 ani, dar cu avionul si apoi cu autobuzul pana la hotel. Eram atunci doar cu Teona si chiar ne-a placut, pentru ca eram toata ziua la piscina si topogane. Pentru familiile cu copii e comod sa stai la "sanatoriu", le ai pe toate la un loc. vesel
Asteptam noutatile, azi am gatit sardine la tigaie (mancate deja)) si sardine marinate (vad eu maine ce a iesit). E timpul sa incercam ceva nou..

Lia  acum 5 ani - 3 August 2014 09:06

Re: Imi place pul biber!

aveam adresa scrisa gresit gmal in loc de gmail. cred ca s-a pierdut comentariul meu prin spamuri vesel

Lia  acum 5 ani - 3 August 2014 20:21

intrebasem la ce folosesti bobocii de trandafir uscati

Ioana  acum 5 ani - 4 August 2014 09:53

Re: Imi place pul biber!

MariAna, inteleg placerea celor cu copii, dar eu am simtit ca nu am "gustat" mai nimic din adevarata Turcie cat am stat acolo. mi-am luat revansa la Istanbul...

Lia, cu bobocii de trandafiri poti face ceai, ii poti marunti si adauga in celebrul condiment ras-el-hanout, poti infuza frisca sau creme, ii poti folosi ca decor la deserturi.

SIMBAD  acum 5 ani - 4 August 2014 12:22

Re: Imi place pul biber!

Eram sigura ca esti plecata in CO, nu am mai primit retele delicioase!Eu m-am simtit undeva prin Grecia ca si intr-un sanatoriu, inteleg cum e.Si mie imi plac condimentele, dar nu intotdeauna reusesc sa le cumpar.Poate am noroc sa primesc acest condiment.Bine ai revenit! vesel

Ecaterina Stan  acum 5 ani - 4 August 2014 13:07

Buna Ioana,
Si eu vreau sa particip la concurs.

talea dorina  acum 5 ani - 4 August 2014 13:17

Re: Imi place pul biber!

Buna , Ioana sunt incantata de toate retetele tale si vreau sa ti spun caci zilnic fac cate o reteta de la tine si cu care impresionez pe toti cei ce le consuma. ador condimentele turcesti si sper sa fiu castigatoarea unui borcan d pul biber

Laura Aioani  acum 5 ani - 4 August 2014 15:03

Da! pul biber sa fie! Vreau si eu...chiar tare de tot! vesel Multumesc Ioana pt sansa...

Lia  acum 5 ani - 4 August 2014 15:38

Re: Imi place pul biber!

ma inscriu la borcanel, daca nu m-am facut inteleasa vesel

Daniela Tulbure  acum 5 ani - 4 August 2014 16:24

Imi place mult mancarea turceasca si m-as bucura sa castig borcanul cu pul biber vesel.

Ioana  acum 5 ani - 4 August 2014 16:33

Re: Imi place pul biber!

Lia, toti care au lasat aici mesaj intra la tragerea la sorti, fie ca vor sau nu pul biber vesel

Adrian Lador  acum 5 ani - 4 August 2014 18:55

Vreau si eu in Turica in concediu. Prea bine ai laudat mancarea de pe acolo vesel

Daniela Rusu  acum 5 ani - 4 August 2014 20:50

Re: Imi place pul biber!

Buna Ioana!Felicitari pt.minunatele retete,am gatit si eu sunt foarte bune.Chiar ti-am simtit lipsa aceasta perioada in care ai fost in concediu.Bine ai revenit!

andreea  acum 5 ani - 5 August 2014 00:55

Uite ca ma bag si eu in hora daca tot mi-am facut un obicei sa gatesc dupa retetele tale si sunt convinsa ca orice condiment sau reteta propusa de tine,nu au cum sa dea gres nici i bucataria mea! vesel
Deci,cel mai norocos sa castige! vesel

Diana  acum 5 ani - 5 August 2014 14:20

Bine ai revenit Ioana! vesel

Ioana  acum 5 ani - 5 August 2014 15:37

Avem castigatorii!!!!!!!!!! Ma bucur ca pot face cate un mic cadou culinar vizitatorilor fideli. V-am trimis deja cate un mail de confirmare.
[link]

Laura  acum 4 ani - 3 Mai 2015 20:29

Buna Ioana
Am citit povestirea ta despre Turcia si a fost interesant sa imi compar impresiile cu ale tale. Orice s-ar zice, Turcia este mult desupra prejudecatilor pe care le avem aici, in Romania, despre aceasta tara si locuitorii ei! Nu vreau sa dezvolt acest subiect, pentru ca scriu acest coment din alte motive: am vazut ca ai spus ca ai cumparat si flori de rodii pentru infuzat si vreau sa te intreb cum gasesti acest ceai, daca are vreo aroma... Am luat si eu ( tocmai m-am intors de acolo) si sunt foarte dezamagita. Nu are alt gust sau parfum decat de planta uscata, de paie, mai degraba. Al tau este la fel? Te rog frumos sa-mi spui si mie parerea ta.

Ioana  acum 4 ani - 4 Mai 2015 10:51

Re: Imi place pul biber!

ceaiu din flori de rodie este acrisor si cu aroma placuta dulce-florala care se regaseste si in miros. florile tale erau rosu intens? miroseau bine?

Laura  acum 4 ani - 4 Mai 2015 22:35

Da, rosii sunt dar nu miros decat a uscatura! De gust, nici vorba...
intre florile tale rosii exista si bucati inchise la culoare, grena, aproape negre?
Ca am gasit si acest amestec, neetichetat ca atare in Bazar, iar cand am intrebat mi-au spus ca sunt petale de hibiscus printre florile de rodie. Hibiscusul e acrisor, parfumat usor si da o culoare rosiatica infuziei, ca de sirop de visine diluat. Infuzia mea actuala iese un galbui spre portocaliu palid.

Ioana  acum 4 ani - 5 Mai 2015 09:16

Re: Imi place pul biber!

cred ca aici e problema, au fost tinute prea mult afara, la aer... cumva si-au pierdut aroma. florile mele miroseau foarte placut, de la distanta le-am si simtit in bazar si asa mi-au atras atentia. se obisnuieste sa se puna hibiscus pentru culoare intensa, dar ale mele nu aveau.

Laura  acum 4 ani - 5 Mai 2015 15:29

Da, asa cred si eu! Oricum, multumesc frumos pentru raspuns, macar stiu cum stau vesel
o sa fiu mult mai atenta data viitoare

Ioana  acum 4 ani - 5 Mai 2015 15:37

Re: Imi place pul biber!

da, mai atenta, trebuie sa mirosi tot ce cumperi. banuiesc ca erau si scumpe florile....

Ca sa primesti cele mai noi retete prin email