Bologna cea grasa

Vacante

Reteta Bologna cea grasa

Bologna ni s-a lipit de suflet inca de acum cativa ani cand am vizitat-o prima data.

Miercuri dimineata Radu m-a anuntat ca vineri zburam catre Bologna. Cu greu am urcat in avion, dar dupa ce am ajuns nu m-as fi dat pe o lume intreaga. Atmosfera din Bologna este molipsitoare. Tineri care canta pe strada, miros de cafea peste tot, vitrine cu produsele traditionale (prosciutto, mortadella, tortellini, parmigiano), tarabe cu fructe si peste proaspat, pasticcerii la fiecare colt de strada, tratorii si osterii de nu stii unde sa te asezi, tineri si batrani eleganti care marsaluiesc tot timpul pe strazi. Poate fiindca este un oras "tanar" datorita Universitatii (cea mai veche Universitate din Europa a fost infiintata aici in 1088), poate fiindca nu este un oras foarte turistic, Bologna si-a pastrat farmecul si atmosfera relaxata. Oamenii aici mi s-au parut mai zambitori si mai calmi decat in alte orase turistice.

Centrul vechi este un mic muzeu in aer liber. Caracteristice sunt porticurile datorita carora poti vizita orasul fie ca e cald afara (cum s-a intamplat la prima noastra vizita, cand erau 40C), fie ca ploua. Sa ma plimb pe sub ele mi s-a parut cel mai romantic lucru din lume.

Sunt multe obiective istorice de vizitat in Bologna, dar noi am ajuns aici si din alt motiv. Poate stiti, Bologna are o porecla foarte simpatica: la Grassa, datorita mancarurilor fabuloase de aici. Este considerata capitala gastronomica a Italiei. Aici s-au nascut lasagna (cu foi verzi), sosul ragu alla bolognese, moradella care se mananca taiata felii extrasubtiri introduse in niste chifle dragalase numite tigelle, tortellini (serviti cu ragu sau in supa), streghe (ca niste crackers; in romana se traduc "vrajitoare"), zuppa inglese. Toate acestea trebuie incercate in Bologna. Se mananca al naibii de bine peste tot. Gasesti un loc care-ti place, te asezi si au grija italienii sa te hraneasca bine.

Unde am mancat noi:

1. Osteria dell'Orsa ( Via Mentana, 1): un restaurant pentru studenti, la preturi mai mici, dar cu o mancare foarte buna si o atmosfera incredibila. Am comandat ce era in oferta zilei: tagliatelle cu ragu (ragu intens), ravioli cu cartofi, branza si sos de dovleac. O sticle de Lambrusco.
  2. Trattoria Anna Maria (Via delle Belle Arti 17/A): un restaurant vechi, cu traditie de peste 30 de ani; am mancat tortellini in brodo (excelenta), tagliatelle cu ragu (cele mai fine paste de casa cu cel mai fin ragu) si cate un pahar din vinul casei.
  3. Pizzeria Regina Margherita (Via Santo Stefano, 33,): pizza tipic napoletana; Am impartit o pizza la Verace, cea mai buna pizza pe care am mancat-o pana acum
  4. Trattoria Fantoni (Via del Pratello 11a) - pastele sunt foarte bune aici; tagliatelle al ragu (da, inca o data! nu poti manca destul ragu in Bologna) si paste cu speck
  5. Tamburini (Via Caprarie, 1): bacanie si bufet; de aici mi-am cumparat mare parte din produsele pentru acasa; am mancat si la bufetul lor: paste cu pancetta, porchetta cu muraturi, platou rece asortat; branzeturi si mezeluri bune se pot cumpara peste drum la Simoni, Paolo Atti & Figli (cei mai buni tortellini) si inca un deli a carui nume l-am uitat dar e chiar peste drum, in care gasesti sare afumata, rosii conservate San Marzano, saba etc.
  6. La Prosciutteria (Via Guglielmo Oberdan): wine-bar cu aperitive; am baut aici un Chianti grozav si un platou cu de toate; atmosfera grozava, inghesuiala, muzica
  7. Drogheria della Rosa (via Cartoleria 10): fara meniu, fara preturi. Riscati?
  8. Enoteca Italiana (Via Marsala, 2): vinuri bune
  9. Cafe Terzi (Via Guglielmo Oberdan, 10/d): cel mai bun espresso; am incercat si specialitati (cafea cu zabaione, cafea cu ciocolata) foarte bune, dar pe post de desert pentru mine; prefer oricand un espresso
  10. Cremeria Funia (Piazza Cavour 1): gelato cu fistic si cu lamaie
  11. La Sorbetteria Castiglione (Via Castiglione, 44): Dolce Ema, cea mai buna gelato cu ricotta, lamaie si smochine caramelizate si o focaccia cu 3 globuri asortate de inghetata (yep, italienii mananca inghetata in briosa)
  12. Pizzartist (Via Marsala, 35): pizza la metru; pret mic, toppinguri foarte faine (inclusiv mai interesante, cu patrunjel, urzici); nu mi-a placut insa blatul, prea tare pentru mine.

Mare atentie la programul restaurantelor. Majoritatea au deschis doar cateva ore la amiaza (cam de la 12 la 15) si redeschid seara abia dupa 19. Iar restaurantele mai populare sunt foarte aglomerate, de obicei se fromeaza in fata cozi de asteptare (va scrieti pe lista si asteptati sa fiti chemati). Noi, ca sa scapam de cozi, am avut grija sa ajugem cu 10 minute inainte de deschidere.

Nu doar amatorii de istorie si mancare buna se vor simti bine aici. Tot centru vechi si Galeriile Cavour sunt intesate de magazine elegante (am vazut chiar si posete din piele de cangur!). Asa ca doamnelor, alimentati-va cardurile! ;)

Din Bologna se poate ajunge rapid in Florenta. Parma, Modena, Ferrara. Cum data trecuta am vizitat Parma si Modena, acum am ales sa mergem pentru o jumatate de zi la Florenta. Cu trenul special drumul dureaza doar 35 minute. Aici am gustat celebrul pate din ficat. Bistecca alla Fiorentina a ramas pe data viitoare, cand vom vizita toata Toscana.

Au ramas multe de vazut si gustat in Bologna, dar hei, zborul dureaza doar o ora jumate, presimt ca o voi revedea in curand.

Dolce Ema

Focaccia cu gelato

Pompa de bicicle la Prosciutteria

Bar "all you can eat" in zona studenteasca

Parmigiano reggiano

Tortellini en brodo

Tagliatelle cu ragu (light)

Ragu

Ragu la Ostera dell'Orsa

Coada la restaurant (Osteria dell'Orsa)

Cafe Terzi

Gelato de fistic si lamaie